Európa

Egy kevésbé tipikus horvátországi nyaralás: Zágráb és Rijeka

Hirdetés

Tavaly nyáron Horvátországban nyaraltunk és a „legyen minél olcsóbb” jeligére terveztük meg ezt az egy hetet. Mivel nincsen autónk és bérelni sem szerettünk volna, ezért a tömegközlekedés mellett döntöttünk. Olyan desztinációt kerestünk, amely könnyen megközelíthető és nem megy el túl sok idő buszon/vonaton zötykölődéssel. Így esett a választásunk Rijekára (vagy ha jobban tetszik, Fiuméra) egy két napos kitérővel Zágrábban.

Zágráb

Budapestről Zágrábba jelenleg 15 euró a menetjegy egy irányba. Sokszor olcsóbbak a nemzetközi vonatok, mint Budapestről eljutni egy vidéki nagyvárosba, pl. Szegedre, de érdemes időben megvásárolni a jegyet. A határátlépés után nem sokkal történt egy kis anomália: valamiért át kellett szállnunk pótlóbuszra és természetesen a kalauz nem tudott angolul, de legalább volt egy kis kaland és izgalom. A tömegközlekedéssel kapcsolatban nem ez volt az egyetlen.

Zágráb főváros létére nagyon kicsi, a főbb látnivalók gyalog bejárhatók. Egy-két napot azonban érdemes rászánni, történelem rajongóknak különösen.

Látnivalók a teljesség igénye nélkül:

A Felsőváros azaz a Gornji Grad városrész Zágráb legrégebbi része. Nevét onnan kapta, hogy egy dombra épült. Siklóval is fel lehet menni, bár azt hiszem, ez budapestieknek annyira nem nagy különlegesség. J Kanyargós, macskaköves, középkori hangulatú utcácskákban sétálhatunk és innen a legszebb a kilátás a városra.

Zagrab

Ebben a városrészben található többek között a parlament épülete és a különleges Szent Márk templom. Múzeumkedvelőknek ajánlom a városi múzeumot, ahol megismerhetjük a város történetét az őskori ásatási leletektől egészen napjainkig – rengeteg magyar vonatkozással.

Az alsó városrészben való bóklászáshoz a legjobb kiindulási pont a Jelasics tér. Innen nem messze található a neogótikus Mária Mennybemenetele Székesegyház, amely a tatárjárás során le lett rombolva, majd a az 1880-as földrengés során szenvedett súlyos károkat. Restaurálása és mai pompája Hermann Bollé építésznek köszönhető. A katedrális előtti téren található egy Mária szobor angyalokkal és szobrokkal, amely vakítóan csillogott a késő délutáni napfényben.

A városban több sétálóutca is található éttermek, kávézók tömkelegével. Ezek közül a legnépszerűbb a mediterrán hangulatú Tkalciceva utca.

A várost számtalan grafika és falfestés tarkítja:

Bár sokak szerint Zágráb unalmas és egy nap alatt bejárható, mi jól éreztük magunkat.

Rijeka

Két nap múlva a Flixbus járatával mentünk tovább Rijekába, az út 2,5 óra volt. A buszpályaudvart könnyen megtaláltuk, viszont a sok peront látva hirtelen fogalmunk sem volt, merre vagyunk arccal, hiszen semmi nem volt kiírva. Végül a pályaudvar épületében az utolsó pillanatban sikerült megtalálnom a Flixbus információs pultját, ahol a pénztáros néni készségesen kinézte nekem egy nyomtatott papírról, melyik peronról indul a buszunk. Egyébként a járat végállomása Pula, szóval akár odáig is könnyen (és olcsón) eljuthatunk.

De hogy miért inkább Rijeka mellett döntöttünk? Mi nem vagyunk az egész napos tengerparti henyélés és fürdőzés híve, ezért olyan helyre szerettünk volna menni, ahol sok a látnivaló. Mivel anno Rijeka – azaz Fiume – az Osztrák-Magyar Monarchia kikötővárosa volt, úgy gondoltuk, adunk neki egy esélyt és nem bántuk meg. Az viszont tény, hogy elsősorban kereskedelmi városról van szó, Horvátország legnagyobb kikötőjéről, így egyértelműen nem itt találjuk a legszebb tengerpartokat – sőt, a központból elég messzire kell mennünk a város legszélére, ha fürdeni szeretnénk.

A város egy időben Olaszországhoz tartozott, Fiume a város olasz elnevezése – az olasz Fiume és a horvát Rijeka szó is folyót jelent. Az itteni építészet és városkép érdekes elegye a különböző országoknak, ahova tartozott. Néhol olaszos hangulatú, de egyértelműen magán viseli az Osztrák-Magyar Monarchia nyomait. Érdekességképp: itt született Kádár János.

Épphogy beérünk busszal a városba, máris az egyik legjelentősebb látnivalóval találjuk szembe magunkat, a Kapucínus-rendi Lurdi asszonyok templomával.

Az óvárost a Szt. Vitus-dóm uralja, akit a város védőszentjéről neveztek el.

A dóm mellett van a Tunelri, azaz a második világháborús katonai alagút bejárata. A belépés teljesen ingyenes és a nyomasztó, sötét alagútban kissé szürreális módon madárcsicsergést hallhatunk a hangszórókból. Az alagutat 1939 és 1942 ásta ki a katonaság és a civilek védelmét szolgálta.

Érdemes tenni egy sétát a Molo Longón, ahol megcsodálhatjuk a hatalmas hajókat – mi éjszaka mentünk és gyönyörködtünk a város esti fényeiben.

Kilátás Mrtvi kanal azaz magyarul a Halott csatorna partjáról:

A Korzo a város sétálóutcája, egyik fő jellegzetessége a toronyóra. A Korzo a város élettel teli sétálóutcája és legnépszerűbb találkozási pontja sok-sok kávézóval, étteremmel és vásárlási lehetőséggel.

Több strand is található a város két végén – a központi partszakasz végig kikötő. Mi egy esősebb napon mindkét irányba elsétáltunk, hogy kiválasszuk, hol fogunk fürdeni. A Sablicevo képeken jól nézett ki, a valóságban azonban eléggé viharvert állapotok uralkodtak és egy nagyon keskeny kis partszakasz tartozik csak hozzá.

A legszebb és a legjobban kiépített (mosdó, büfék, közelben jó éttermek) strand szerintem a város másik végén lévő Ploce, illetve itt van nem messze egy kutyás strand is. A tengerpart itt egyébként mindenhol kavicsos, szóval a vízicipő igen jól jöhet és egy úszószemüveg, hogy a kristálytiszta víz alá merülve is szét tudjunk nézni.

Ha a közelben járunk, ajánlom a Konoba Ribica nevű éttermet, ahol isteni friss, tengeri halakat és herkentyűket ehetünk. Érdemes megkósolni a horvát borokat, például az isztriai Fakin márkát, sörkedvelőknek pedig jó választás lehet a Fakin IPA, de bármelyik kézműves sör megállja a helyét, „kommersz” márkák közül pedig a Tomislav volt a kedvencünk.

Ha pedig valaki túrázásra vágyik, arra is van lehetőség a közeli dombokon. Mi felmásztunk a Veli vrh-ra, ahonnan nem kicsit volt szép kilátásunk, ráadásul út közben még katonai bunkereket is láthatunk.

Összességében Rijekát azoknak ajánlom, akiket érdekel a történelem és nem csak fürdeni szeretnének, hanem várost nézni és kirándulni is. Viszonylag későn foglaltunk le mindent, mert áprilisban véglegesítettük a nyaralást, de Zágrábban találtunk egy olcsó stúdiólakást, amely villamossal könnyen megközelíthető, Rijekában pedig hangulatos helyen volt airbnb-nk. Természetesen találkoztunk magyarokkal, de alapvetően egyik városban sem volt sok turista.