Európa

Utazás babával Horvátországba

Egy csipetnyi Szlovéniával és Olaszországgal fűszerezve

Hirdetés

A kislányunk születésével sem változott meg az, hogy a férjemmel nagyon szeretünk utazni, csak így már hármasban (autós út esetén a kutyánkkal négyesben) indulunk útnak.

Igaz a mondás, hogy babával utazni nem  ugyanaz, mint előtte volt, kettesben. Mi azok a fajta utazók vagyunk, akik magánszervezésben, a rendelkezésre álló időt teljesen kihasználva, a lehető legtöbbet szeretnénk látni az adott ország kultúrájából, természeti szépségeiből, látnivalóiból. Kisbabával ez némileg módosult: ő diktálja az iramot, hozzá kell alkalmazkodnunk- nyilván így kevesebbet látunk, viszont a közös utazás hatására nagyon jó csapattá kovácsolódunk, mert minden felmerülő problémát együtt kell megoldanunk. Arról nem is beszélve, hogy az együtt töltött idő szépsége, a szép pillanatok örökre megmaradnak.

Utazásaink során- ahogy ezt majd látni lehet-, egyértelműen az alacsonyabb költségvetésű, teljesen magánszervezésű, saját igényeinkhez igazódó koncepcióra törekszünk. Nem igénylünk félpanziós vagy all inclusive ellátást, nem veszünk igénybe bababarát szállodát, helyette apartmant foglalunk, önellátással. Úgy gondoljuk, hogy a legjobb megoldás, ha a gyermekünk az első pillanattól fogva úgy utazik velünk, ahogy mi is utaztunk régen, illetve szeretnénk utazni a jövőben is.

Lehet, könnyebb lenne idegenvezetőt fogadni, és teljes ellátást igénybe venni, de számunkra akkor elveszne a lényeg – a felkészülés, mely megelőzi az utazást. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy pici korától jöjjön velünk a gyermekünk, „lásson világot”, még akkor is, ha később nem fog emlékezni rá; a legjobb módja a világ megismerésének, ha testközelből látja azt. Így csakis hármasban indulunk útnak.

Az Isztriai-félszigeten és környékén 2017 október végén jártunk. Azért választottuk ezt az úti célt, mert autóval viszonylag könnyen elérhető, közel van a szlovén és az olasz határ, így egy apró kitérővel más országok hangulatába is bele lehet kóstolni egy-egy nap erejéig. Sétálós, városnézős, pihenős napokat töltöttünk itt el.

Előkészületek

Mivel babával ez volt az első külföldi utunk (ekkor volt három hónapos), sok felkészülés előzte meg az indulást. Nálunk ez a fázis munkamegosztásos alapon működik- mindenki csinálja a maga feladatát; melyek tételesen:

•         autó felkészítése az útra, műszaki áttekintés, tankolás, autópálya-matrica vásárlása (szükség esetén), babaülés ellenőrzése, a csomagok bepakolása
  •         utasbiztosítás- kötés
  •         szállásfoglalás
  •         navigáció frissítése az úti célnak megfelelően
  •         pakolás
  •         útiterv, fontosabb úticélok/pontok megtervezése
  •         utazás idejére itthoni dolgok elrendezése.

Az utazás

Első nap

Miután minden a helyére került, október 21-én, szombat hajnalban útnak indultunk. Úti célunk Savudrija volt- a közel 600 km-es utat 7 óra alatt tettük meg; néhány alkalommal szükséges volt megállnunk lábat nyújtóztatni, babát etetni. Jó választás volt korán indulni, így kislányunk sokat aludt; mikor ébren volt, akkor pedig nézelődött. (Amíg kicsi a baba, -ergó a mozgásfejlődés nem nagyon indult még be nála-, egyszerűbb vele elindulni, pláne autóval- ez a mi tapasztalatunk. Bár ezt az utat az utazás szempontjából is siker koronázta, azóta nem kísérelnénk meg több száz kilométert autóval babával utazni ismét.) Kora délután érkeztünk meg Horvátországba. Kissé borongós idő fogadott minket, viszont még így is kellemesebb volt az időjárás, mint a magyarországi október, így örömmel sétáltunk egyet a tengerparton.

Séta a tenger felé
Szállásunkhoz tartozó- októberben teljesen néptelen- partszakasz

Szállásunkat a Booking.com oldalon foglaltuk (Rezidencija Skiper Apartments). Utószezon lévén sokkal olcsóbban lehet szép, igényes, tiszta szálláshelyet találni. A szállásválasztásnál az alapvető szempont pusztán a konyhasarok volt, illetve, lévén, hogy a kutyusunk is velünk jött, kisállatot is elszállásoljanak. Mivel autóval utaztunk, így az utazóágyat magunkkal tudtunk vinni, így arra nem kellett külön figyelnünk, hogy a szállás biztosítson kiságyat.

Sajnos októberben itt a tenger nem alkalmas fürdőzése, cserébe hosszú séták alkalmával lehet élvezni a mediterrán őszt. Aki nyüzsgésre vágyik, azt el kell, hogy keserítsem- a kis város teljesen kihalt volt. Szinte alig találkoztunk emberrel. Viszont ennek is megvan a varázsa, sőt- ennek van meg csak igazán. Turistáktól mentesen lehet igazán felfedezni a környék szépségeit. Sokadjára választottuk a klasszikus turista-szezonon kívüli utazást, s nem bántuk meg ez alkalommal sem.

Szállásunk melletti kavicsos partszakasz

Megérkezésünk napján, szállásunk elfoglalása után, felfedeztük az apartman környékét, lementünk a tengerpartra sétálni, és megcsodáltuk a pálmafákkal, sok-sok rozmaringbokorral, fügefával, olajfaligetekkel szegélyezett utakat. Az itt töltött napjaink úgy néztek ki, hogy délelőtt mentünk valamerre, kicsit messzebbre, autóval, majd délután az apartmanunk közelében sétáltunk, kirándultunk. Mindezt azért csináltuk így, mert azt tapasztaltuk, hogy a lányunk délelőtt aktívabb volt ebben az életszakaszában, majd kora délután aludt egy hosszabbat a kiságyában, már a szálláson. Bár az is igaz, hogy ekkor még könnyen elaludt a babakocsiban is, útközben.

Olajliget

Második nap

Második napunk délelőttjét a szállásunktól mindössze tíz kilométerre fekvő Umag városában töltöttük. Az idő ezen a napon is kissé borongós volt, de kellemes 18-20 fok. Bejártuk a város kikötőjét, meglátogattuk a főterét, s végigsétáltunk a kis szűk, középkori hangulatú utcácskákon.

Umag

Umag Umag

Harmadik nap

A következő nap délelőttjét szántuk arra, hogy átmenjünk a körülbelül húsz kilométerre lévő szlovén tengerparti Portorozba. Korábban tájékozódtunk, hogy érdemes a város elején lévő parkolóházba hagyni az autót, mert a belvárosi részen nem igazán megoldott a parkolás, vagy ha van is lehetőség, nagyon drága. Letettük tehát az autót, és elkezdtünk sétálni a part mentén.

Elég nagy hullámok voltak, sokszor teljesen kicsapott a víz, maga alá temetve, többször nem csak a sétáló részt, hanem 1-1 tavernát is. Az idő csodaszép lett, szikrázó napsütés volt végig. Itt sem maradhatott ki az óvárosi rész, az erre a területre oly jellemző kis sikátoraival, illetve leültünk napsugarakkal töltődni a Tartini térre.

Hangulat
Óvárosi szűk utcák

Negyedik nap

Negyedik, egyben utolsó napunkat Triesztben töltöttük, mely Savudrijától nagyjából ötven kilométerre helyezkedik el. Az észak-olaszországi kikötővárosban szintén nem a belvárosban parkoltunk le, hanem kintebb, s onnan merészkedtünk beljebb gyalogosan. A kikötő mellett végighaladva elértük a Piazza dell’Unitá d’Italia-t, ami egy hatalmas tér a kikötőnél. Az egyik oldalról az Adriai-tenger határolja, míg a többi oldalról hatalmas, impozáns épületek ölelik; itt található a Városháza is.

Ez Európa egyik legnagyobb tengerre nyíló tere. Ezután, utunkat tovább folytattuk a Canale Grande irányába. Ez gyakorlatilag egy mesterséges csatorna; nagyon hangulatos volt mellette sétálni. A végében kávézók vannak, s egy kedves kis piac, helyi árusokkal. Vettünk egy kis mandarint az egyik termelőtől; érezni lehetett rajta a napérlelte finom, édes, igazi gyümölcs ízt.

Ezután sétáltunk még egy kicsit, majd visszafelé vettük az irányt. Hazafelé még megálltunk Muggia-ban. Ez az olasz kis település számunkra nagyon kedves emlékként maradt meg. Igaz, hogy már erőtartalékaink végén jártunk- értsd: a kisbabánk már nagy szeretett volna hazamenni, de hordozókendő megmentett minket- ,  még sikerült egy békés sétát tenni a kikötőben, s a szűk kis utcácskákban. Itt ettük életünk első igazi olasz pizzáját, ami nagyon finom volt.

Canale Grande
Első igazi olasz pizzánk

Délután már  pakolgattunk, másnap hajnalban indultunk haza Magyarországra. Zökkenőmentes hazafelé utunk volt, ismét körülbelül 7 óra alatt tettük meg az utat. Ezt a pár napos kiruccanást, az első külföldi utazást a kisbabánkkal, egyértelműen sikeresnek ítéltük meg, így már nyugodtabb szívvel gondoltunk a következő utunkra.

Ha szeretnétek a facebookos utazó közösségünkhöz tartozni, csatlakozzatok csoportjainkhoz! Európai úti célokkal kapcsolatos bejegyzéseket az Utazás Európában csoportban találhattok, Európán túli utazások számára az Utazás a nagyvilágban csoportunkat ajánljuk.