Európa

Izlandot sarki fénnyel, vagy anélkül is látni kell

Hirdetés

Izland hihetetlen egy sziget, mielőtt a Wizz Air elindította a Budapest-Reykjavik járatát, elérhetetlen országnak tűnt. Legtöbben a sarki fény miatt utaznak ide, de nyáron is közkedvelt úti cél, a lundák, az üde zöld és virágba borult táj miatt. A fapados járatnak köszönhetően olcsó repjegyeket foghatunk ki és akár pár napra is érdemes ide látogatni.

Három-négy nap alatt szuper körutat tehetünk és szinte az összes híres látványosságot megnézhetjük a vízesésektől kezdve a gejzírig. Persze a legjobb, ha egy hetet el tudunk itt tölteni. Sarki fényt látni is annál nagyobb az esélyünk, minél tovább maradunk. Teljesen lutri, hogy egy pár napos felhős-borult időszakot fogunk ki, vagy éppen egy-két napra tiszta égbolthoz lesz szerencsénk. Segítségünkre lehet több auróra erősség mutató honlap és olyan időjárás előrejelző oldal, ami egész pontosan megadja, hogy az ország mely területén várható felhősödés és hol lesz tiszta az ég.

Sarki fény egyébként szeptember vége és március között látható. Lényeg, hogy úgy utazzunk oda, hogy készüljünk fel arra is, hogy nem lesz szerencsénk aurórához. Ez esetben vígasztal majd minket a sok-sok természeti látványosság és az a jellegzetes táj, ami sehol máshol nem elérhető ilyen könnyen, mint Izlandon.

Ha a változékony időjárást definiálnom kellene, azt mondanám, hogy az, ami itt van. Teljesen normális, hogy ömlik az eső, aztán tíz perc múlva kisüt a nap. Laza hozzáállással és vízálló öltözékkel azonban ez is élvezhető. Az egyetlen igazán kellemetlen dolog a viharos szél, sajnos megesik, hogy több napra riasztást adnak ki a 120-140km/h-s szél miatt. De ez se tántorítson el senkit! Szokatlan lehet még ősszel és télen, hogy későn kel a nap és korán le is megy. Én kifejezetten élveztem, hogy lelkiismeret furdalás nélkül aludhattam reggel kilencig, napfelkeltére így is indulásra kész voltam.

Izlandra a Wizzair járataival juthatunk el, Keflavik repterén tesznek le minket. Már a reptéren érdemes autót bérelni, a nagy forgalomtól és őrült vezetőktől Izlandon nem kell tartani. Az autóra biztosítást leginkább az időjárás miatt érdemes kötni. A kölcsönzőben felhívták a figyelmünket, hogy szeles időben, az autóból kiszálláskor jól markoljuk meg az ajtókilincset, mert simán belekap a szél és letépi. És tényleg. Ha nem két hetes, egész szigetet bejáró útra megyünk, akkor felesleges 4×4-es autót bérelnünk, egy sima kis autóval is el tudunk jutni mindenhova.

Ha nem akarunk autót bérelni, az elég húzós árú reptéri transzferrel, vagy az olcsóbb 55-ös buszjárattal juthatunk el Reykjavikba. Így kicsit több, mint egy óra az út, autóval körülbelül 40perc. Reykjavikból befizethetünk egy- vagy több napos kisbuszos kirándulásokra, azonban ezek nem olcsók. Éjszakai, sarki fény néző utakat is szerveznek, ezekre garanciát is vállalnak, miszerint egyszeri befizetéssel annyi este visznek el minket, amíg nem sikerül aurórát látni. Persze ezt elbukjuk, ha közben letelik az ott töltött időnk és haza kell jönnünk.

Reykjavik nem nagy város,így sarki fényt látni itt is van esély, például a Seltjarnarnes partjáról vagy a Sun Voyager viking hajótól, szintén a partról, itt már nincs nagy fényszennyezés. Ezen kívül találunk hajómúzeumot, mesterséges jégbarlangot és hangulatos sétálóutcát, ami a Hallgrímskirkja templomtól indul.

Látványos a Harpa koncerthall épülete is és a falloszmúzeumban (Hið Íslenzka Reðasafn) is jól szórakozhatunk. Rövidebb kirándulásokat tehetünk az Esjan hegyen vagy a Snaefellsnes félszigeten. Ez utóbbin találjuk a jellegzetes gúla alakú hegyet, alatta vízeséseket, sarki fény fotózáshoz tökéletes háttér.

Szállás: Stay Apartments Einholt

Elindultunk Reykjavikból az Arany körön, első megállónk a Thingvellir Nemzeti Park volt. Itt megnéztük a Öxarárfosst (vízesés) és végigsétáltunk a sziklahasadékban a kijelölt úton. Délután már a gejzírnél videóztuk a kitöréseket, amelyek húsz percenként követték egymást. Innen már csak tíz perc volt autóval a Gullfoss. Ennél a vízesésnél éttermet és szuvenír boltot is találunk.

Innen este egészen Víkig autóztunk el és a Guesthouse Reynirben aludtunk. Ez egy egyszerű fogadó, de a jól felszerelt közös konyhában tudtunk vacsorát főzni, ami az izlandi árak mellett gazdaságossá teszi az itteni étkezést. Ez a főzőcskézés pedig nagyon jó esti program, érdekes látni, hogy más nemzetiségű emberek mit esznek, hogyan készítik el, akár még össze is lehet haverkodni velük.

Szállás: Guesthouse Reynir

A második napot a Black sand beach fekete homokos partjával indítottuk. Itt találjuk a híres bazaltoszlopokat és alattuk a barlangot. A tengerből pedig magas, hegyes sziklák merednek az ég felé. Ezután Víkben bevásároltunk majd felmentünk a Myrdal templomhoz, ez a város felett egy dombra épült, így szép panoráma nyílik tőle a városra és a sziklás partra. Innen érdemes Hofig továbbmenni és a híres Diamond beachet, a Skaftafell jégbarlangot vagy a Svartifosst is megnézni, de nekünk sajnos erre nem volt még egy napunk, így visszafele indultunk.

Megnéztük Dyrhólavegur szintén fekete homokos partját és a magányosan álló jellegzetes sziklát. A Skógafoss is az 1-es út mentén található és felmászhatunk a vízesés melletti sziklára is. Aki erre jár, a Myrdalsjökull vagy a Eyjafjallajökull gleccsertúrát se hagyja ki! Este még a Seljalandsfoss is belefért az időnkbe, mielőtt Sellfossban elfoglaltuk volna szállásunkat, a Guesthouse Bjarney-ban. Ez a vízesés arról híres, hogy a vízzuhatag mögé mehetünk, innen pedig ha az időjárás is úgy akarja, menő naplementés fotókat lőhetünk. Esőkabátot mindenképpen érdemes felvenni, mert mindenünk tiszta pára és víz lesz.

Szállás: Guesthouse Bjarney

A harmadik napunk nagyon változatos lett. A híres Kék lagúnában szerettünk volna fürdőzni, de ide több héttel korábban érdemes időpontot foglalni, nem három nappal előtte, mint ahogy mi próbáltuk volna. Különben is nagyon drága a belépő, érdemes kisebb, eldugottabb termálfürdőkbe menni, mint például a Myvatn vagy a Landmannalaugarban, de legeslegjobb a Reykjadalur termálforrás, ahol egy termálpatakban ücsöröghetünk. A Reykjadalur termálforrás a Selfossból és Reykjavikba vezető úton pont útba esik.

Selfossból autóztunk Keflavik repterére, mert este indult a gép vissza. Útközben bejártuk az egész délnyugati csücsköt. A Reykjanesfólkvangur Nemzeti Parkban vastag mohával borított lávamező tárul elénk, amíg a szem ellát. Ezután a Háleyjarbunga gőzforrásoknál sétáltunk egyet, legnagyobb élményem volt ez Izlandon a vulkáni tájjal, meleg kövekkel, itt-ott feltörő gőzforássokkal. Majd szép, sziklás partot találtunk Reykjanesviti-nél és ha már erre jártunk, a hídon is átmentünk, ami az eurázsiai és az Északi-amerikai kőzetlemezt köti össze.

Sajnos mi felhős, esős időt fogtunk ki, de miután hazajöttünk, szép, erős sarki fényt láttam a webkamerán Reykjavik felett. Így jártunk, de összességében ez alatt a kicsit több, mint három nap alatt nagyon sok szépet láttunk, de jó lett volna még pár nappal tovább maradni.

Kapcsolódó cikkek

Egy hozzászólás

1. Üdvözlöm,

hogyan lehet eljutni egyszerűen, olcsón, de biztonságosan olyan helyszínre, ahol láthatjuk az északi fényt tündökölni?

Sok írást olvastam már az északi fényről, de a valóságban kézzel fogható és korrekt tájékoztatást még nem.
    A magyarországi kiinduló pont lehet Debrecen és Budapest is.