Ázsia

Így éld túl az indonéziai közlekedést: tippek és trükkök Yogyakartában

Hirdetés

Yogyakarta, avagy ahogy a helyiek nevezik Jogja (ejtsd: Dzsogdzsa) sokak szerint egész Indonézia kulturális fővárosa. Itt éltem egy évig, szívem csücske a város, mindenkinek ajánlom, aki Indonéziába látogat. Bali szép, de nem igazán “igazi” Indonézia, hanem turistaparadicsom.

prambanan

Yogyakarta nagyon barátságos, nyugodt és turistabarát hely, gyönyörűbbnél gyönyörűbb látnivalókkal és kulturális csemegékkel –  a szemnek és az ízlelőbimbóknak is. Ebben a részben a közlekedést tekintjük át, mivel ez Indonéziában sosem egyszerű történet.

A Merapi vulkán lába előtt elterülő várost 422 ezren lakják. Tömegközlekedése nem nagyon van, TransJogja-buszokat látni a belvárosban, de számomra rejtély, hogy ezek milyen rend (?) szerint közlekednek. A reptér konkrétan a városban van, így nem is kell drága taxit fizetni. Sajnos, a rendes lehúzós-drága taxisok kiverték a városvezetésből, hogy csak ők jöhessenek be a reptér területére de GoJek-kel, Grab-bel simán és nagyon olcsón be lehet jutni a városba, egy trükkje van, ezért ki kell sétálni (kb 5perc), ide, lásd a térképen. Itt már fel tudnak venni.

A helyiek fő közlekedési eszköze a robogó, ezért a város igencsak pezsgő-nyüzsgő. Az autentikus város-élményhez én mindenkinek javaslom a robogóbérlést (bal oldali közlekedés van!), mert így mutatja meg az igazi arcát a város.

Nem kell megijedni a forgalomtól, igen, mindenki száguld mindenfelé – de egy aranyszabály van amit mindenki betart: figyelnek egymásra. A dudálás jelentése: figyelj, jövök. Az elején amikor elkezdtem motorozni, percenként kaptam a szívrohamokat, hogy jézusom hát már megint ledudáltak mit csinálok rosszul úristen. Aztán szép lassan megtanultam, hogy a kinti dudálás nem olyan mint itthon. Az indonézek nem rohannak sehova, én nem láttam még siető indonézt – a dudálás csak kedves figyelemfelhívás, hogy figyelj, előzök, jövök, itt vagyok.

Napi robogó-bérlés ára olyan 60-75 ezer rúpia körül van, minél hosszabb időre bérled, annál kedvezőbb lesz az ár. Prawirotaman-nál van a legtöbb robogó-bérlő hely – de bárhol a városban találsz bérelhető robogót.

Aki nem szeretne motorozni, azoknak más opcióik is vannak a közlekedésre, a Jalan Malioboro  (ez a Jogjai Váci utca), környékén és a belvárosban tele van minden becak-osokkal (ejtsd: becsák), rövidebb távokra igénybe lehet venni a becak-osok szolgáltatásait. Van motoros, biciklis verzió is. Nem fix áron dolgoznak, így velük mindenképpen érdemes alkudozni! Tippek alkudozáshoz.

Egyszer érdemes kipróbálni, de úgymond napi közlekedésre nem nagyon szokták használni, ez pedig az andong –  lovaskocsi. Ők sem fix áron dolgoznak szóval tessék alkudozni! Csak a belvárosban közlekednek.

Taxiappok közül a legjobban működők a GoJek, és a Grab. Mindkettő távolság és az éppen aktuális leterheltség alapján áraz. Az elején amikor Jogjába érkeztem nagyon sokat használtam a GoJek-et (ez a népszerűbb), szóval tesztelt és jól működő rendszer. Egy dolog fontos, ahhoz hogy be tudj regisztrálni, kell legyen működő telefonszámod, de később már nincs rá szükség, tehát akár itthon is el tudod végezni a regisztrációt. Az appon belül ki tudod választani, hogy autót szeretnél rendelni (általában drágább, ha többen vagytok meg tudjátok osztani a költségeket), vagy pedig motoros taxival szeretnél menni (sokkal gyorsabb, mert kikerülöd vele a dugót).

Minden sofőr mielőtt elindul felvenni téged, írni fog neked. Sok nem fog tudni angolul, de ettől nem kell megijedni, meg fogjátok érteni egymást. Azért hívnak ilyenkor, hogy ne potyára menjenek el érted, ha válaszolsz az üzenetre angolul, már jönni fognak. Az appon keresztül tudod követni hogy merre járnak.  A képen a zöld kabátos egy GoJek taxis, a zöld sisakos pedig az utasa.

A gyalogos egy nem létező fogalom Indonéziában. Készült egy felmérés arról, hogy átlagosan melyik országokban hány lépést tesz meg egy ember/nap, és Indonézia a sereghajtók között szerepelt. Mindenki motorra száll, az indonézek le se szállnának a motorról, ha néha nem lenne muszáj, mondjuk enni vagy pisilni. Ezeket is motorról intéznék ha lehetne. A város közlekedése ezért nem igazán a gyalogosokra van berendezkedve. A járdát a motorosok is használják, főleg ha dugó van.

Ha mégis sétálnál valahova, nem kell megijedni, figyelnek az emberre a motorosok. Ha át szeretnél menni az úton, bátran indulj el, és a fel-le csuklómozdulatokkal – integetés -szerűen rázd a kézfejed a forgalom felé. Át fognak engedni, lehet hogy az európainál közelebb fognak elhúzni körülötted, de vigyáznak az emberre. Arra ne számíts, hogy úgy megállnak ahogy például itthon a zebránál. Érdemes figyelni a helyieket, és ha bizonytalan vagy, rátapadni egy helyire és vele együtt átmenni az úttesten.

Tájékozódáshoz jól működik a Google Maps. Ha nem veszel helyi sim kártyát internettel, akkor előre érdemes letölteni Jogja térképét offline. A városban 4G internet nagyjából mindenhol elérhető. Érdemes a Google Maps-en bejelölni a látnivalókat amiket meg szeretnél nézni és ha látod őket egyben, “fentről” a térképen, könnyebben tudod tervezni a napod hogy mit nézz meg mi után. Ha valamiért összekavarodnál vagy a maps bedobná a törülközőt, nyugodtan kérj bárkitől segítséget, a Jogjaiak nagyon kedvesek és segítőkészek.

Folytatások a weboldalamon, látnivalók városon kívül-belül –  és további fontos és hasznos információk hamarosan!

Szeretnél többet tudni az indonéz hétköznapokról, többet olvasni Flóráról, hogy merre járt? Itt találod a Facebook oldalát, itt pedig a blogját!

Kapcsolódó cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

'Fel a tetejéhez' gomb